Werkgever betaalt niet
Een van de belangrijkste zaken om te werken is het verkrijgen van een beloning in de vorm van salaris. Het kan om verschillende redenen zijn dat uw werkgever u niet meer heeft betaald. Wat u moet doen in soortgelijke situaties wordt hieronder besproken.
Redenen uitstel van betaling
Naast het feit dat een werkgever simpelweg vergeten is om uw gehele salaris of een gedeelte hiervan te betalen, is het ook mogelijk dat er andere redenen in het spel zijn zoals een mogelijk faillissement of een ontslaggolf. Door bijvoorbeeld een crisis kan het voorkomen dat werkgevers later dan gebruikelijk de salarissen van werknemers betalen. Ook het betalen van minder salaris om zo bestaansrecht te behouden worden steeds vaker toegepast door werkgevers. Tot slot kan het zijn dat u het loon niet ontvangt. Een van de grote vragen blijft natuurlijk: wat zijn de exacte regels waaraan werkgevers zich moeten houden bij het uit betalen van salaris? Hieronder de regels overzichtelijk voor u op een rij:
– Het uitbetalen van weekloon mag nooit langer dan één maand op zich laten wachten.
– De uitbetaling van maandloon mag maximaal drie maanden duren.
Consequenties voor de werkgever bij te laat betalen
Wanneer de werkgever geen geldige reden heeft om het hierboven staande toe te passen, kunnen er vervelende consequenties volgen. U als werknemer kan verschillende maatregelen nemen die de wettelijke vertraging van het uitbetalen van loon moeten corrigeren. Zo kunt u een percentage van 5% rekenen over de vierde tot de achtste werkdag na de uiteindelijke betaling van uw salaris. Hierna mag u voor iedere dag dat u geen salaris ontvangt één procent optellen tot een maximum van 50%.
Stappen die u moet doorlopen
Voordat u een procedure start tegen uw werkgever is het verstandig om eerst contact op te nemen met de afdeling salarisadministratie of met een persoon binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor de financiële administratie. In veel gevallen is uw salaris door een fout in het systeem niet gestort of is de verantwoordelijke persoon het simpelweg vergeten te storten. Een correctie is in deze gevallen zo gemaakt.
Wanneer het bedrijf waarvoor u werkt na een aantal dagen nog steeds niets heeft ondernomen, is het verstandig om een schriftelijke reminder te sturen. Wanneer er ook niet wordt gereageerd op een herinnering is het aan te raden om een aanmaning te sturen naar uw werkgever. U geeft een gedetailleerde weergave van het bedrag dat u nog moet ontvangen plus de kosten die u heeft gemaakt voor de aanmaning.
Niks lijkt te helpen
Alle pogingen die u heeft ondernomen hebben tot niks geleid. Wat nu? Wanneer u zich in deze positie bevindt is het aan te raden om contact op te nemen met een advocaat. Wij van Advocaatinschakelen.nl willen u graag voorzien van een advocaat die gespecialiseerd is op dit deelgebied. Vul het contactformulier in en kom direct in contact met een van onze aangesloten advocaten.