Consument
Consumenten in Nederland zijn zich steeds beter bewust van hun rechten en plichten in verschillende vormen van het civiel recht. We merken wel dat bepaalde zaken nog wel eens tot verwarring kunnen zorgen bij consumenten. De meest voorkomende gevallen bespreken we hieronder.
Fout van de leverancier
Als consument heeft u in Nederland recht op een goed werkend product dat aan de richtlijnen van de Europese Unie voldoet. Dit betekent dat u recht heeft op de wettelijke garantie van twee jaar (afhankelijk van het product), vervanging of vergoeding van de gemaakte kosten en dat het product geen schade veroorzaakt aan uw woning of aan uzelf. Dit laatste noemen we ook wel productaansprakelijkheid. Wanneer een product niet veilig is en deze schade heeft veroorzaakt met materiële dan wel lichamelijke gevolgen kan er worden gesproken over een ondeugdelijk product. De vervolgschade tot een bedrag van €500 euro moet worden vergoed door de verkopende partij, terwijl boven deze grens de leverancier/producent van het product verantwoordelijk is voor de geleden schade. Meer informatie over de precieze werking van een fout van een leverancier.
Product kapot bezorgd
We kopen steeds vaker producten op het internet, waardoor de kans toeneemt dat een pakketje kapot gaat of verkeerd wordt bezorgd. Veel consumenten worden in dergelijke situaties van het kastje naar de muur gestuurd. Uw gelijk in een dergelijke situatie krijgen is tijdrovend en behoorlijk frusterend. U heeft namelijk te maken met aan de ene kant de webshop en anderzijds de bezorgdienst. Wie is nu aansprakelijk voor het niet nakomen van een goede bezorging? U heeft een koopovereenkomst met de webshop gesloten, waardoor de verantwoordelijkheid bij de online winkel ligt. Meer weten over de rechten en plichten van beide partijen? Neem geheel vrijblijvend contact op via het contactformulier.
Geld ontvangen
In het civiel recht worden ook de rechten en plichten van consumenten onderling behandeld. Deze kunnen nogal verschillen in vergelijking met de handel tussen bedrijven en consumenten. Zo heeft de kopende partij in veel gevallen de onderzoeksplicht om zijn gelijk uiteindelijk te halen. Het uiteindelijk beschikken over uw geld als verkopende partij is ook een geval apart. Lees alle tips en adviezen over dit onderwerp hier.
Toch juridische hulp?
Heeft u alle adviezen opgevolgd of is uw situatie uniek? Wij willen u graag helpen bij het halen van uw gelijk. Vul het contactformulier in om direct in contact te komen met de meest geschikte advocaat voor uw situatie.