Schade claimen
U bent slachtoffer geworden van een verkeersongeval, bedrijfsongeval of andere ongeluk en heeft hierdoor letselschade opgelopen? Een vraag die we veel horen is hoe het proces precies in zijn werking gaat met een schadeclaim. Welke stappen moeten worden doorlopen, hoe zit het precies met het uitbetalen van de schadevergoeding en hoe hoog kan deze vergoeding worden. Om u een beeld te geven hebben we een aantal van deze vragen hieronder uitgewerkt.
Aansprakelijkheid
Voordat er gesproken kan worden over een schadevergoeding, moet eerst worden bewezen wie er aansprakelijk is voor de geleden schade. Wanneer blijkt dat de andere partij aansprakelijk is voor de geleden schade kan een berekening plaatsvinden van de hoogte van de schadevergoeding. Iedere situatie is anders waardoor het lastig is om een indicatieve schadeclaim te vermelden.
Schadevergoeding
De hoogte van de schadevergoeding is lastig te berekenen aangezien ieder incident weer anders is. We spreken ook wel van immateriële en materiële schade. De eerstgenoemde is veel lastiger te bepalen, aangezien het om gevoelens van mensen gaat die niet zo snel in geld uitgedrukt kunnen worden. Binnen deze twee indicatoren valt weer een legio aan mogelijkheden die de uiteindelijke hoogte bepalen. Meer informatie over de schadevergoeding.
Wanneer advocaat inschakelen
Een schadeclaim kunt u uiteraard zelf indienen bij de partij in kwestie, maar om verschillende redenen kan het slimmer zijn om gebruik te maken van een advocaat. Zaken als de kostenopbouw van een claim, onvoldoende kennis van een onderwerp en de tegenpartij waarmee u te maken heeft, kunnen u doen besluiten om een advocaat te nemen. De schadeclaim komt niet alleen beter over, maar de advocaat kan ook rekening houden met kleine fouten. Zaken als blikschade kunnen door u en de tegenpartij zelf worden opgelost. Kom in contact met onze aangesloten specialisten via het contactformulier.